Aku HambaMU

 
Assalamualaikum.
Manusia diciptakan berbagai-bagai jenis. Ada yg baik, ada yg jahat. Dan manusia dikurniakan akal utk berfikir mana yg betul dan mana yg salah. Kita juga dituntut utk mencari dan menimba ilmu Allah yg sememangnya luas! :) Dan seterusnya menjadi seorang yg berguna utk manusia didunia dan akhirat! Allahhuakbar!
 
Sesungguhnya setiap manusia itu dikurniakan perasaan. Perasaan benci, suka, sedih, gembira, bosan, kecewa dan mcm2 lagilah! Tanpa perasaan-perasaan itu maka tidak berwarnalah hidup ini. Kosonglah hari2 kita nnti. Dan sebenarnya daripada perasaan2 tu jugaklah yg mengajar kita erti kehidupan dan memberikan pengalaman yg bermakna kepada kita. Tak percaya? Cuba korang duduk diam2. Jauh daripada gangguan2 keduniaan dan selami diri korang. Ingat balik apa yg telah berlaku dalam hidup korang dan muhasabah diri. Percayalah, korang mmg akan rasa sesungguhnya itu adalah pengalaman hidup korang selama ini yg sememangnya mengajar korang mengenal Sang Pencipta dgn lebih mendalam lagi. Allah itu sentiasa dekat dgn kita.
Biar PAHIT didunia, tetapi MANIS diakhirat :')
Susah senang yg dialami adalah tanda kasih sayangnya kepada kita. Setiap ujian, cabaran, dugaan yg diberi pasti ada hikmahnya. Waktu tu, kita akan mula bersyukur dan berterima kasih kepadaNYA. Alhamdulillah :') Act, aku sedang menenangkan hati aku x') Yelah, byk betul perkara yg aku rasa sebagai masalah dalam hidup aku sekarang niyh. Huhu, mudah sgt bnda remeh-temeh nak ambil berat sgt smpai jdi mcm bnda penting je. Yg bnda penting pulak ambil ringan je. Apalahhhhh. Herm, sebenarnya aku rasa bersalah sgt dgn semua org :'( Aku rasa aku sangat2 pentingkan diri sebenarnyaaaaaaaaaa! Aku asyik dok fikir perasaan aku je. Tpi perasaan org lain mcm kurang je aku jaga. Maybe aku tak sedar, tpi perbuatan aku yg menunjukkan mcm tuh. Yelah, kita mana nak nmpk kesalahan sendirikan? Org lainlah yg akan menegur dan menasihati kita bila kita salah :') Alhamdulillah kalau ada yg menegur. Allah itu Maha Penyayang dan Maha Pengasih terhadap hamba2NYA. Dia tidak akan membiarkan hamba2NYA pergi jauh dripadaNYA. Allahhuakbar! :')

Mmg betul, zaman sekarang niyh manusia mana yg senang utk tidak tergoda dgn segala kemajuan yg dicipta? Dgn segala kemewahan yg diberikan? Dgn segala kesenangan yg dimiliki? Susah! Mmg susah. Melainkan IMAN kita tetap terpahat dgn namanya, ALLAH! Takwa itu penting. Untuk mendapat hati yg bersih. Keimanan yg teguh. Kebahagiaan yg pastinya ingin dimiliki oleh semua org. Iaitu SYURGANYA! Siapa yg taknak? Mesti semua org nak! Even org bukan ISLAM pun percaya wujudnya SYURGA dan NERAKA. Tetapi, kita org ISLAM ni lain sikit. Kita semua tetap akan masuk ke SYURGA cuma setelah menjalani proses penyucian diri dari segala dosa2 kita. Allah...

Nak lawan nafsu diri mmg susah. Tpi itu telah pun dikira sebagai JIHAD bila kita berjaya melawannya! Ya Allah, beruntungnya kita. Lawan nafsu jahat diri sendiri je pun? Utk diri kita jugak. Bukan utk org lain. Yg dapat kebaikannya nnti, kita jugak. Org lain hanya mmpu turut gembira utk kita je. Tapi takkanlah kita nak masuk syurga sorang2 je kan? Mestilah tak syok. Then, dekat situlah bermulanya peranan kita sebagai hambaNYA. Dgn apa? BERDAKWAH. Dakwah tidak semestinya kena jadi ustaz dan ustazah. Asalkan kita ada ilmu, maka kita boleh berdakwah. Sama2lah kita mengajak org lain utk turut sama2 berubah :') Saling nasihat-menasihati pun dikira berdakwah tau? >< Dah org nasihat tu, kita trylah utk ikut. Jgn kita sombong sgt pulak. Kang sampai satu masa Allah yg sombong dan tak pedulikan kita lagi, macam mana? Nauzubillahiminzalik.
Nak mudah ikut perintah Allah? Dan tinggalkan laranganNYA? Senang je, kita anggap Allah itu penting dalam hidup kita dan sentiasa mengingatiNYA tak kira masa atau tempat!
 Redha itu penting dalam kita menjalani kehidupan setiap hari. Sbb apa?
Kebahagiaan yg sebenar itu datang daripada hati yg redha dgn segala ketentuan dan kurniaanNYA.
Sentiasalah tersenyum walau apa pun dugaan yg dialami! :')
Assalamualaikum! :')

4 comments:

  1. thanx for sharing kaayyy...

    sukaa sangat ngan ur entry....
    boleh muhasabah diri lepas ni.. huu

    anyway salam perkenalan =D

    ReplyDelete
  2. Hee, alhamdulillah :')
    Salam perkenalan juga :D

    ReplyDelete
  3. Good entri. saya sukaaaaa. :D

    i like this 'Biar PAHIT didunia, tetapi MANIS diakhirat'

    :')

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah :) Haha, ayat tuh dah biasa org guna pun x3

    ReplyDelete